Tre unga grabbar från Aalborg började 1990 att svetsa cykelramar
De skulle vara de bästa.
Hade de nu haft råd kunde de bara ha köpt en ram. Men då hade äventyret med Principia aldrig börjat.
"Vi kunde inte betala för de där läckra ramarna som kom från USA vid den tiden. Så vi blev tvungna att börja göra dem själva”, säger Gert Spender Andersen, en av tre unga killar med samma problem: var får man tag på en bra triathlonram? Svaret fanns hos honom själv. Ett blåaktigt sken började fladdra genom källarfönstret på Himmerlandsgade 7 i Aalborg, när triatleterna filade och svetsade aluminiumrör på jakt efter en snabb cykelram.
STW
Målet var redan från början att skapa världens bästa ram. Helt enkelt. Och trion från Aalborg var också överens om ett kriterium för kvalitet: STW – ”stiffness to weight”. Världens bästa ram måste vara den som har det bästa förhållandet mellan styvhet och vikt. En styv och lätt ram ger bäst acceleration i förhållande till den energi som ryttaren alstrar mot pedalerna, och en styv ram ger också cykeln bättre styregenskaper. Inte svårt att förstå idag. Men 1990 tänkte bara ett fåtal på det sättet. Det nya synsättet och nya ramar behövde ett namn. Vi vågar nog påstå att Principia måste vara den enda racercykeln i världen som är uppkallad efter en bok. Varje acceleration på en Principia-cykel skickar en hälsning till Isaac Newton, som år 1687 berikade den moderna fysiken med sitt banbrytande mästerverk, Philosophiae Naturalis Principia Mathematica.
7020
Aluminiumlegeringen som Principia-ramarna svetsades av visade sig vara utmärkt för att motstå de dynamiska påverkningarna under cykling. I svetsat tillstånd var 7020-legeringen ännu starkare än den 6061-legering som användes av de tre entreprenörernas stora förebild, Gary Klein, till sina ramar. Med legeringen inleddes några framgångsrika år för Principia. Gert Spender Andersen, en skicklig maskinarbetare, samlade sina bästa svetskollegor till Principia, där deras förmåga att svetsa i aluminium behövdes. Medans det 1992 fanns två på lönelistan, var det redan året efter tio som avlönades och siffran fortsatte öka. En av de nya var Anders Bystrup. Den senare danska mästaren i cykelcross satte snabbt igång att kritiskt granska de första mountainbike-ramarna. I den bästa pionjäranda blev svetsarna inte förnärmade, utan gav istället den unga mannen i uppgift att skapa något bättre. Det gjorde han, och Principia representerades vid VM i mountainbike 1998.
Stål eller aluminium
Principia skapades av entusiasm för triathlon, men det var landsvägscyklarna som drev företagets explosiva tillväxt. I början av 1990-talet var stålcyklar fortfarande vanligast, och professionella cyklister var fortfarande trogna tunna stålramar med kromade detaljer. Med tiden skulle stålet ge vika. Allt fler insåg efter hand att man skulle få ut mycket mer av en cykel med en lätt och styv ram med de stora, runda aluminiumrören som var Principias signum. Samtidigt var cykling på frammarsch som motionssport. Det fanns en stor fascination för Tour de France, och förutsättningarna för Principia var goda, både på landsväg och i lägre klasser. Helt avgörande för Principias framgångar blev en rad positiva toppresultat i tyska cykeltidningar.
Sport och export
Principia blev en stadig exportsuccé. Den tyska marknaden kunde inte få nog av cykelramar från danska Principia. "Vid ett tillfälle gick 90% av vår försäljning till Tyskland, och efter en tid tog även den danska marknaden fart. Då det gick som bäst sålde vi runt 5000 ramar om året, varav en femtedel på den danska marknaden. I Danmark sålde vi långt fler ”high end”-ramar än någon annan producent”, berättar Gert Spender Andersen. Principia började sponsra danska lag som Team Chicky World och Team Acceptcard och senare större lag som Team Fakta och Linda McCartney Racing Team. Det var på en Linda McCartney-Principia som Australiens David McKenzie 2000 körde 164 km ensam i täten och först över mållinjen på Giro d'Italias 7:e etapp.
Nya tider
Men en sak är att tillverka bra cyklar. En annan sak är att slå igenom inom cykelvärlden och sponsra et av de största teamen. Det blev för kostsamt. Expansionen avstannade, andra alu-ramar uppkom på marknaden, konkurrensen blev för hård. Efter en omtumlande period med skiftande ägarförhållanden kom varumärket 2006 till Danmarks största cykelföretag, HF Christiansen A/S. Där fick Principia det pålitliga produktions- och distributionsflödet och den finansiella kraft som krävdes för att återigen föra varumärket framåt.